דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נג גיליון 2, נובמבר 2018
רשימת מאמרים
היידי מ' לויט
סו ל' מוטולסקי
פרדריק ג' וורץ
סוזן ל' מורו וג'וזף ג' פונטרוטו
ליאת קוליק
אבתסאם ברכאת
ענת הרבסט-דבי ועמית קפלן
אלעזר בן לולו
מירב פרץ
בתיה רודד
איירין רזפורקר-אפפלד וליפז שמוע-ניר
דוד לוין
עידית כ"ץ ורינת כהן

Like Rocks in the Water: Power, Opposition, and Consensus in the Introduction of Technology to Schools

David Levin

This paper explores the 2012-2015 Israeli trial which replaced books and notebooks with tablets in schools. I shall treat it as a case study that attests to the boundaries of a discourse that opposes the introduction of technological innovations into our lives.
The starting point of the present discussion is the research literature that views the introduction of technological innovations (pedagogical-technological, in this case) as a battlefield. One side features those who promote technologies, who attempt to minimize and channel the discourse, while deriding and portraying as irrational the opposition. On the other side are the opponents of technological innovation, who wish to maintain a dialogue with new technologies and assimilate them into their daily routine on their own terms.
Two types of frameworks (Goffman, 1974) are defined and characterized for this purpose: mythological-cultural framing, which encompasses the local system of beliefs and values associated with the technologies, and pedagogic framing, within the empirical research concerning the power of digital tools to constitute alternatives for books and notebooks. Analysis of 100 source excerpts from discussions in the media and political arenas shows that proponents of advancement relied on mythological-cultural framing, thereby establishing a "rocks in the water" kind of action – they diverted the discourse trends, while omitting positions that draw on pedagogic framing.
Unlike the applied educational studies, which are decidedly in favor of the introduction of technological innovation to schools and focus on efficient ways of doing so, the present article seeks to take a step back and examine the option of weighing the benefit of such moves, while pointing to the overall belief system as a disruptive element, a "rocks in the water" system that stands in the way of relevant discussion.
גיליונות אחרונים
הודעות
איך משאירים חרדיות באקדמיה? הסטודנטית הביא הביתה מאמר עם המילה אבולוציה- בעלה התנגד שתחזור ללמוד

דה מרקר

5/10/2018
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015