דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נב גיליון 2, ינואר 2018
רשימת מאמרים
ניר רוזמן
ברק אריאל
סיגל אופנהיים שחר
ענבל לם
גוסטבו מש
אסנת רובין
נורית נוביס־דויטש
רבאח חלבי
חנה כץ
חן ליפשיץ
יעל שמריהו־ישורון
גיא בן פורת
ניבי גל־אריאלי
איתי בארי
ערן ויגודה־גדות
אמנון רייכמן
באדי חסייסי
דיויד וייסבורד
אפרת שהם
נעם חביב
ענת זליג

Leadership Transforming Education: Leadership Style and Local Authority Involvement in Education

Nivi Gal-Arieli, galarieli@gmail.com
Itai Beeri, itaibeeri@poli.haifa.ac.il
Eran Vigoda-Gadot , eranv@poli.haifa.ac.il
Amnon Reichman, reichman@law.haifa.ac.il

This paper describes research examining the relationship between the leadership styles of educational policymakers in local government authorities and the involvement of these authorities in education in their jurisdictions. The research is based on questionnaires that examined personal reflective reports on leadership style and personal reports on educational policies within the local authorities. The questionnaires were answered by 107 local authority heads and educational directors in 100 local government authorities who responded to requests distributed to all the local authorities in Israel. The findings reveal a relationship between transformative leadership style and local government involvement in education. This relationship is moderated by the soundness of local authorities. In local authorities that are relatively sound, the relationship is positive: the more that leaders are characterized by a transformational leadership style, the more a local authority is involved in education. Yet in local authorities that are less sound, the relationship between transformative leadership style and local authority involvement in education is negative: the more the leaders are marked by a transformational leadership style, the less the local authority is involved in education. The paper examines the theoretical bases for decentralization as a concept in the study of public policy and for transformational leadership style as distinct from transactional leadership in the field of organizational study. These bases create a theoretical framework that can explain the relationship between leadership style and local government involvement in education as manifested in the notion of new localism.
גיליונות אחרונים
הודעות
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015