דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נב גיליון 2, ינואר 2018
רשימת מאמרים
ניר רוזמן
ברק אריאל
סיגל אופנהיים שחר
ענבל לם
גוסטבו מש
אסנת רובין
נורית נוביס־דויטש
רבאח חלבי
חנה כץ
חן ליפשיץ
יעל שמריהו־ישורון
גיא בן פורת
ניבי גל־אריאלי
איתי בארי
ערן ויגודה־גדות
אמנון רייכמן
באדי חסייסי
דיויד וייסבורד
אפרת שהם
נעם חביב
ענת זליג

Haredi Women in Higher Education: Tradition, Modernity, and the Regulating Role of Concerns

Osnat Rubin , osnatr@edu.haifa.ac.il
Nurit Novis Deutsch, nurit.novis@gmail.com

The past decade has witnessed a phenomenal increase in the number of Haredi (ultra-Orthodox) Jews, women in particular, pursuing academic degrees in some of the bastions of modernity – institutes of higher education. In this study, we explored the motives, considerations, and concerns of 564 women, 469 of them Haredi, who pursued academic degrees in tracks designed for Haredi women. Overall, the strongest motivation for pursuing a degree was economic and the weakest was idealism. The religious features of the institutions were a central concern in choosing a college, and anxiety over religious-spiritual deterioration was the main concern expressed. A cluster analysis identified five sub-groups of Haredi women, based on significant differences in the importance they assigned to four factors: economic, development, religiosity, and conformity. These groups, termed "the driven," "the conventional," "the concerned," "'the self-realizing," and "the practical," were best conceptualized as being differentially positioned on a traditional (economic orientation) versus modern (self-realizing orientation) value axis, with different levels of conformity concerns (fear of religious deterioration and concern for social rejection) regulating them. Significant differences were noted between the five sub-groups on demographic factors, fields of study, learning experience, and perception of higher education's contribution to their lives. We conclude that the diversity of attitudes in Haredi society regarding the pursuit of higher education, among other issues, is part of a change in the traditional narrative concerning modernity, and is accompanied by various concerns.
גיליונות אחרונים
הודעות
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015