דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נג גיליון 2, נובמבר 2018
רשימת מאמרים
היידי מ' לויט
סו ל' מוטולסקי
פרדריק ג' וורץ
סוזן ל' מורו וג'וזף ג' פונטרוטו
ליאת קוליק
אבתסאם ברכאת
ענת הרבסט-דבי ועמית קפלן
אלעזר בן לולו
מירב פרץ
בתיה רודד
איירין רזפורקר-אפפלד וליפז שמוע-ניר
דוד לוין
עידית כ"ץ ורינת כהן

Do Teachers whose Psychological Needs Are Satisfied Have More Resources to Support their Students and Prevent Dropout? The Case of Bedouin Teachers

Idit Katz
Rinat Cohen

School dropout is a widespread and complex phenomenon that, in Israel, is most common among minority and low-income student populations, such as those from the Bedouin communities. Homeroom teachers have an impact on student motivation and educational climate; variables that have been found to influence intentions to drop out of school. Using self-determination theory of motivation as a framework (Deci & Ryan, 2011), we asked whether satisfied teachers have more resources than unsatisfied teachers to support their students and prevent dropout. The study involved 63 Bedouin high school homeroom teachers. Teachers completed questionnaires regarding their perceived need satisfaction, motivation, and their preference for need-supportive behavior when motivating their students. Information was gathered regarding the number of students from each teacher’s homeroom class who had dropped out of school within the last five years.
Findings from a structural equation modeling using maximum likelihood estimation with bootstrapping, suggest that teachers who feel that their psychological needs are being satisfied have autonomous motivation to teach, and believe that supporting their students’ needs is the best way to motivate them. In turn, students in these teachers’ classes were found to drop out less often. These results highlight the importance of maintaining a positive working climate at school. Satisfied teachers, who feel their psychological needs are being met, are better motivated and, in turn, support their students better, which is beneficial to both teachers and students.
גיליונות אחרונים
הודעות
איך משאירים חרדיות באקדמיה? הסטודנטית הביא הביתה מאמר עם המילה אבולוציה- בעלה התנגד שתחזור ללמוד

דה מרקר

5/10/2018
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015