דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נ גיליון 2, ינואר 2016
רשימת מאמרים
אפרת בן־זאב ועדנה לומסקי־פדר
רות פת־הורנצ'יק
מיכל אחיטוב
ליסה אסולין־פרץ
חנה קמינר
נירה קפלנסקי
אורנית רוזנבלט ודני ברום

נחמה הכהן
דנה אמיר והדס ויסמן
ענת בביץ ולינור הדר
קרן מייקל
אייל קלונובר
ורדה סוסקולני וליאת קוליק
יעקב ראובן ושרה בן דוד
נגה מגן־נגר וחנה שחר
מרגלית זיו
אילת סולומון וסידני שטראוס
ניצה שחר וברוך שוורץ
מרב יפרח
רבקה גלובמן ואורנית ספקטור־לוי
ניסים כהן ושגיא גרשגורן
מנחם קליין
גור אלרואי
נירית רייכל
יותם חותם
שרגא פישרמן
ברכה אלפרט

תרומתן של איכות ההוראה ושביעות הרצון מבית הספר למידת הסיכון לנשירת תלמידים בבתי ספר ניסוייים ורגילים: ניתוח רב־רמתי

נגה מגן־נגר וחנה שחר, בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר־אילן רמת גן, nogamagen@gmail.com

הנשירה מבית הספר היא אחת מהתנהגויות הסיכון בקרב ילדים ובני נוער, ויש לה השלכות שליליות הן על מצבם של הנושרים והן על החברה, על הכלכלה ועל התעסוקה. בעיית הנשירה נחקרת לרוב בהקשר החברתי־כלכלי של התלמידים, אך במחקר זה נבדקו שני גורמים נוספים: איכות ההוראה בבתי ספר ותחושת שביעות הרצון והשייכות של התלמידים. מאחר שאיכות ההוראה בבתי ספר רגילים שונה מזו שבבתי ספר ניסוייים, נבדקו שאלות המחקר הן באלו והן באלו. במחקר השתתפו 2,870 תלמידים מכיתות ד-ט, הלומדים ב־ 105 כיתות ב־ 18 בתי ספר, מהם 1,479 תלמידים מבתי ספר ניסוייים ו־ 1,391 תלמידים מבתי ספר רגילים. עיבוד הנתונים נעשה באמצעות מודל תסוגה לינארי היררכי, Hierarchial Linear Modeling( HLM 6.06 (, בשלוש רמות: רמת התלמיד, רמת הכיתה ורמת בית הספר. ברמת בית הספר נמצאו מתאמים חיוביים גבוהים יחסית בין כל ממדי איכות ההוראה לבין ממדי שביעות הרצון של התלמידים ומתאמים שליליים בין רוב ממדי איכות ההוראה לבין גורמי הסיכון לנשירה. כמו כן, נמצאו מתאמים שליליים בין ממדי שביעות הרצון של התלמידים לבין גורמי הסיכון לנשירה. ברמת התלמיד נמצא כי ככל שממדי שביעות הרצון גבוהים יותר, כך השפעתם של מאפייניו האישיים על רמת הסיכון לנשירה קטנה יותר. ברמת הכיתה לא נמצא קשר מובהק בין ממוצע איכות ההוראה לבין ממוצע רמת הסיכון לנשירה. נוסף על כך, נמצאה אינטראקציה מובהקת סטטיסטית בין סוג בית הספר לבין איכות ההוראה ורמת הסיכון לנשירה: הקשר בין איכות ההוראה לבין רמת הסיכון לנשירה בבתי ספר רגילים חזק יותר מאשר בבתי ספר ניסוייים.
גיליונות אחרונים
הודעות
קול קורא לגיליון נושא: חדשנות ויזמות טכנולוגית וחברתית במדינת הסטארט-אפ

7/14/2019
קול קורא לגיליון נושא: מקומות קדושים ב"ארץ הקודש"

4/10/2019
"זה בסדר שאישה משכילה יותר מגבר, אבל לא שהיא בעבודה קבועה והוא מתנדנד"

3/18/2019
איך משאירים חרדיות באקדמיה? הסטודנטית הביא הביתה מאמר עם המילה אבולוציה- בעלה התנגד שתחזור ללמוד

דה מרקר

5/10/2018
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015