דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך לא גיליון 1, אפריל 1988
רשימת מאמרים
ריטה סבר וחיים אדלר
אברהם יוגב וחנה איילון
רות כץ
ניסן רובין
יוסף טוביאנה
נח מילגרם והרצל פלח
משה זיידנר וברוך נבו

השפעת המוצא העדתי והמעמד החברתי על ההתמדה בלימודים בחינוך העל-יסודי.

אברהם יוגב וחנה איילון

הערכת אי־השוויון החברתי בהזדמנויות חינוכיות כרוכה לפחות בשני כיווני מחקר, השונים זה מזה. בהסתייגות־מה, ניתן לתאר שתי מגמות מחקר אלה כמייצגות תמונה סטטית ותמונה דינמית של בעיית אי־השוויון. שני ההבדלים העיקריים בין סוגי המחקר הללו הם: (א)ההתייחסות להשפעת המוצא החברתי (הסטטוס או המוצא העדתי) על הישגי ההשכלה כהשפעה סטטית לעומת דינמית (ב)ההתמקדות בנקודות ההסתעפות והסלקציה של המערכת החינוכית, לעומת ההתרכזות בהתמדה ברכישת ההשכלה בין נקודות אלה, כתקופות־זמן קריטיות להערכת אי־השוויון בהזדמנויות חינוכיות.
מחקרים מהטיפוס הסטטי מתמקדים, בדק־־כלל, באחת או יותר מנקודות ההסתעפות במהלך הלימודים. אלה עשויות להיות נקודות־זמן המבטאות סלקציה חינוכית, כגון סיום בית־הספר התיכון, הכניסה לאוניברסיטה או קבלת תואר אקדמי, או נקודות המבטאות הסתעפות חינוכית לשמה, כמו הפניית התלמידים למסלולי לימוד שונים עם כניסתם לחינוך העל־יסודי. בעוד מחקרים מוקדמים מטיפוס זה התמקדו בשאלת הייצוגיות של קבוצות חברתיות שונות בנקודות ההסתעפות במערכת החינוך, השתמשו מחקרים מאוחרים יותר בשיטות ניתוח מתוחכמות, כגון ניתוח נתיבים, כדי לבדוק את שאלת השוויון החברתי במהלך הלימודים. מחקרים אלה אמדו את השפעת המוצא החברתי על הישגים לימודיים תוך מעקב אחר נקודות ההסתעפות בקריירה החינוכית של הפרט, ולעתים כללו גורמים פסיכולוגיים־חברתיים במשתנים מתווכים, המסבירים את השפעת המוצא על הישגים אלה (מודל הישגי הסטטוס של ויסקונסין- sewell and hausner,1975, מהווה דוגמא אופיינית) מכיוון שמחקרים אלה עסקו בנקודות־זמן עוקבות בתהליך רכישת ההשכלה וכללו משתנים מתווכים שונים, נוצר הרושם שהם מספקים ניתוח דינמי של תהליך רכישת ההשכלה —ומכאן הסתייגותנו בראשית הדברים מן החלוקה הדיכוטומית למחקרים סטטיים ודינמיים. עם זאת, מחקרים אלה אינם דינמיים לפחות מבחינת התייחסותם הסטטית לגורמי המוצא החברתי של התלמידים כ'משתנים מקדימים' ,(antecedent variables) המפעילים את השפעתם בנקודות הסתעפות שונות בקריירה החינוכית של הפרט..
גיליונות אחרונים
הודעות
"זה בסדר שאישה משכילה יותר מגבר, אבל לא שהיא בעבודה קבועה והוא מתנדנד"

3/18/2019
איך משאירים חרדיות באקדמיה? הסטודנטית הביא הביתה מאמר עם המילה אבולוציה- בעלה התנגד שתחזור ללמוד

דה מרקר

5/10/2018
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015