דף הבית אודות גיליונות קודמים כנסים וארועים רכישת מינוי צרו קשר Online first
כרך נד גיליון 2, דצמבר 2019
רשימת מאמרים
פנינה דולברג
גלית קליין
זאב שטודינר
ג'פרי קנטור
בן מולוב וחיים לביא
שלומית אהרוני ליר
הודל אופיר
לימור ויצמן-שגיא ויוסף שורצולד
סוזי בן דורי ואדריאנה קמפ
שלומית מנור
יעל פוניזובסקי־ברגלסון
סיגל אשתר
יעל דיין
דורית רואר־סטריאר ונירה ואלה
מרים עבד אל רחים
יוספה טביב כליף
חאלד חג'אזי
אמל נסיר־שלופה ויוסי הראל־פיש
דניאל מונטרסקו ונטלי לוי
יונתן אריה אלקינס
מרים שיף
אתי אהרוני
שרית פרנס גולדברגר ועידית ויסלר-מאמו

הקשר בין תפיסות של אקלים בית הספר לבין מעורבות באלימות, בהתנהגויות סיכון, בנשירה סמויה ובהישגים: ניתוח משווה בין תלמידים ערבים ויהודים בישראל

חאלד חג'אזי
אמל נסיר־שלופה ויוסי הראל־פיש

תפיסות חיוביות כלפי בית הספר הן גורם חוסן מפני התנהגויות סיכון ונשירה סמויה, התנהגויות שהן תוצר היחסים בין הפרט לבין מערכות שונות בחייו, ובהן בית הספר. ואולם, ממצאי מחקרים בישראל סותרים זאת: אמנם נמצא קשר בין תפיסות שליליות לבין הסתברות למעורבות בהתנהגויות סיכון, אך בקרב בני נוער ערבים נמצאו התנהגויות סיכון בשיעורים גבוהים לעומת בני נוער יהודים, בשעה שתפיסותיהם בנוגע לבית הספר היו חיוביות יותר מן התפיסות במגזר היהודי.
מטרות המחקר היו לבחון פערים בין האוכלוסייה הערבית לבין האוכלוסייה היהודית בתפיסות של אקלים בית הספר ושל משתני התוצאה – מעורבות באלימות, התנהגויות סיכון, נשירה סמויה והישגים בלימודים (השערה 1 והשערה 2) ולבחון את הקשרים בין תפיסות אקלים בית הספר לבין משתני התוצאה (השערה 3) בקרב כל אחד משני המגזרים.
המחקר התבסס על נתונים מן הסקר הרב-לאומי (HBSC) של ארגון הבריאות העולמי שבוצע בישראל בשנת 2011 ודגם 7,486 תלמידים מכיתות ו, ח, י-יב, במגזר הערבי ובמגזר היהודי. מן המחקר עלה כי תפיסות אקלים בית הספר של התלמידים הערבים היו חיוביות יותר מתפיסות האקלים של התלמידים היהודים. כמו כן, בשני המגזרים נמצא קשר חיובי בין תפיסות האקלים לבין הישגים בלימודים וקשר שלילי וחזק בין תפיסות האקלים לבין משתני התוצאה האחרים שנחקרו. התרומה התאורטית טמונה בהוספת נדבך לספרות הדנה בהשפעת התרבות על תפיסות התלמידים באשר להיבטים נרחבים בחייהם, בהקשר הבית-ספרי בכלל ובקשר בין תפיסת אקלים לבין אלימות, התנהגויות סיכון ונשירה סמויה בפרט. התרומה המעשית היא העלאת המודעות לצורך להתחשב במאפיינים תרבותיים כדי לפתח אסטרטגיות התערבות יעילות לשיפור אקלים בית הספר ורווחת התלמידים.
גיליונות אחרונים
הודעות
קול קורא לגיליון נושא: חדשנות ויזמות טכנולוגית וחברתית במדינת הסטארט-אפ

7/14/2019
קול קורא לגיליון נושא: מקומות קדושים ב"ארץ הקודש"

4/10/2019
"זה בסדר שאישה משכילה יותר מגבר, אבל לא שהיא בעבודה קבועה והוא מתנדנד"

3/18/2019
איך משאירים חרדיות באקדמיה? הסטודנטית הביא הביתה מאמר עם המילה אבולוציה- בעלה התנגד שתחזור ללמוד

דה מרקר

5/10/2018
מחקר שפורסם בכתב-העת מגמות, בהוצ' האונ' הפתוחה ומכון סולד, בנושא אלימות פיזית בין בני-זוג (ונערך בשיתוף עם האונ' העברית)

פורסם בגלי צה"ל בתכנית משפחה גרעינית

3/6/2018
שיעמום הוא לא תמיד "סתם" שיעמום

פורסם בידיעות אחרונות

3/12/2017
מעריב | "שחררנו דעות קדומות": כך חיים 20 אלף ישראלים בגרמניה

ראיון עם פרופ' גד יאיר

1/4/2017
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פורסם בוואלה

8/31/2016
ד"ר רעות שהם בתכנית סדר נשים

רשת א

8/29/2016
רווקים ורווקות באי החלטיות מתמשכת

רשת ב | שניים בשתיים

8/24/2016
דר' צמח אסיף, פסיכולוג קליני, מטפל זוגי מאונ' בר אילן- ערך מחקר על דפוסי קבלת החלטות בדייטים מספר מה מאפיין אנשים שמתקשים למצוא אהבה.

משפחה גרעינית גלי צה"ל

8/17/2016
ההיסטוריה מגיעה לאינטרנט

פורסם ב- IT Portal

8/9/2016
ריבוי תפקידים, קונפליקט תפקידים ותחושת דחק בקרב אמהות עובדות- מחקר חדש בכתב העת מגמות.

השיחה נערכה ברשת ב' צבע הכסף יומן הכלכלה- אוגוסט 2016

8/3/2016
מחקר חדש: לאמא השפעה מכרעת על בחירתה המקצועית של הבת

פורסם בזמנים בריאים בידיעות אחרונות

10/25/2015
מדבריו של מר אליעזר שמואלי בכנס מגמות בחקר החברה הישראלית באוקטובר 2015

כנס מגמות בחקר החברה בישראל, לציון 65 שנה לכתב העת "מגמות" התקיים באוקטובר 2015 מדבריו של מר אליעזר שמואלי יו"ר הועד המנהל של מכון סאלד מנכ"ל משרד החינוך לשעבר

10/15/2015